Vikarbureauerne er branchen, der gennem de seneste år har skabt de fleste nye job i Danmark. Nye tal viser desuden, at det også er vikarbureauerne, der har oplevet de klart største lønstigninger drevet af den stigende efterspørgsel.

Der blev skabt 9.270 nye lønmodtagerjobs i årets første kvartal af 2016. 13 procent af disse nye job – eller 1.208 fuldtidsstillinger – blev skabt hos vikarbureauer, der udlejer vikarer til en bred vifte af brancher, som industri, sundhedssektoren, bygge & anlæg, administration med mere. Dermed har vikarbranchen været Danmarks største jobskaber, men det har ikke kun været tilfældet i det seneste kvartal. Ser man på hele den seneste 3-årige periode fra 4. kvartal af 2014 til og med 4. kvartal af 2015 er billedet det samme.

”Danske virksomheder har opdaget, at der kan være god økonomi i at bruge arbejdskraft fra vikarbureauer i stedet for selv at skulle binde sig til store nye faste lønudgifter. Vikarerne har typisk de samme lønvilkår som fastansatte, men når man bruger vikarbureauer hænger man kun på lønudgiften, når der er opgaver til personalet. Det er med til at gøre danske virksomheder mere konkurrencedygtige på trods af et højt dansk lønniveau, ” siger Jakob Tietge, sekretariatschef i Vikarbureauernes Brancheforening.

”Skeptikerne behøver dog ikke frygte at vikararbejde bliver den nye normale form for arbejde. Vikarbureauerne står fortsat kun for omkring 1 procent af den samlede beskæftigelse på det danske arbejdsmarked. Det er betydeligt under det europæiske gennemsnit på 1,7 procent. Vi forventer dog, at vikarbureauernes andel af beskæftigelsen vil stige fremover, så mange flere danskere kan få hjælp til at komme i job gennem vikarbureauerne”, siger Jakob Tietge.

Vikarbureauerne oplever de største lønstigninger

Lønomkostningerne i vikarbureauer og arbejdsformidling steg i 1. kvartal 2016 med hele 3,7 pct. i forhold til samme kvartal året får. Det er mere end tre gange så meget som stigningen i 2. kvartal 2015. Ingen anden branche er steget så meget i lønstatistikken hos Dansk Arbejdsgiverforening for 1. kvartal 2016.

”De stigende lønninger i branchen tyder på, at det bliver sværere at finde personalet med de helt rigtige kvalifikationer. Når virksomhederne ikke selv hurtigt kan finde de rigtige folk, går man til vikarbureauerne, der jo har screenet vikarernes kompetencer og typisk har en stor database af dygtige folk. Vi ser endda at nogen virksomheder nærmest kun bruger vikarbureauer til at rekruttere, og så vælger man at fastansætte de bedste, når der er mulighed for det, ” siger Jakob Tietge.

Lønomkostningerne i vikarbureauer og arbejdsformidling har en signaleffekt for så vidt, at virksomheder ofte vælger at hyre vikarer, når aktivitetsniveauet stiger. Først hvis den øgede aktivitet har varig karakter, vil virksomhederne begynde at mande op.  Stigningen i lønomkostningerne for vikarbureauer og arbejdsformidling kan med andre ord ses som en konjunkturindikator. Der er større efterspørgsel efter vikarer, hvilket driver lønomkostningerne i vejret.

”Flere danskere er også blevet villige til at arbejde for vikarbureauer. Omkring hver 6. dansker har allerede prøvet det, og de er typisk meget positive indstillet på at arbejde som vikarer igen. De har selv oplevet, at vikarbureauerne er den velordnede måde at arbejde fleksibelt på. Enten på grund af vikarbureauernes brede overenskomstdækning eller på grund af den danske vikarlov, der siger at vikarerne skal have samme vilkår som fastansatte i den virksomhed, de udsendes til”, siger Jakob Tietge.