Danmarks bedste Vikar 2015 hedder Karsten Fabricious.

Det har et dommerpanel bestående af repræsentanter fra fagbevægelsen, kundevirksomheder, erhvervslivet, Jobzonen, og branchen selv nu besluttet. Kandidaten er udvalgt blandt et bredt felt af nominerede kandidater, der alle er indstillet af et vikarbureau i Vikarbureauernes Brancheforening (VB) og en kundevirksomhed i fællesskab. Karsten har en uddannelsesbaggrund som informatikassistent. Han har arbejdet som vikar for vikarburaet Temp-Team, der er et af Danmarks største danskejede vikar- og rekrutteringsbureauer.

Indtil videre har Karsten alene været udsendt i eet længerevarende vikariat hos TOP-TOY A/S.

 

Det har til gengæld været rigtig vellykket.

Karsten skulle i første omgang udfylde en rolle i TOP-TOYs IT-afdeling med at tage fat i fejlmeldinger på kassesystemer  fra kundens butikker og se, om han kunne gennemskue problematikken og finde den rette tekniker til at løse problemerne. Opgaven skiftede karakter, da det viste sig, at Karsten i høj grad både var i stand til at løse mange af problemerne og derudover servicerede brugerne, så de blev tilfredse og afhjulpne.

 

Hvorfor blev Karsten valgt?

Karsten er, hvad man kan kalde en springbræt vikar, der arbejder som vikar til han finder et fast arbejde og gerne med vikararbejdet som springbræt til en af de arbejdspladser han kommer ud til.

Valget faldt på Karsten for hans helt enestående evne til at tage ansvar for kundevirksomhedens arbejdsfunktion og interne samarbejde. Han gik langt udover, hvad der kan forventes af en ekstern vikar. Kundevirksomheden TOP-TOY, fremhæver hvordan Karstens indsats og væremåde løftede stemningen og gav gå-på-mod til hele teamet i forhold til en opgave, der virkede meget vanskelig ved start.

Derudover bidrag Karsten stærkt til at skabe bedre samarbejde med TOP-TOYs mange butikker og tillid i butiksledet til den centrale support funktion.

Den flotte indsats betød da også, at TOP-TOY uopfordret valgte at skrive en meget positiv reference til vikarbureauet, om deres gode oplevelse med at have Karsten udsendt i virksomheden.

 

Motivation fra vikarbureauet for nomineringen

Karsten blev i første omgang sendt ud som vikar i en oprydningsopgave, der ikke burde kræve de helt store kvalifikationer, men i takt med at Karsten udviste proaktivitet i forhold til at byde ind med sine kompetencer hos kunden, havde han mulighed for at assistere i løsningen af opgaverne bedre end forventet.

Karsten var hurtig til at sætte sig ind i en opgaven med at aflaste Service Desk for opgaver. Hans gode humør bidrog til at flytte stemningen i Service Desk fra passiv beskuen af en umulig opgave til en aktiv indsats for at lykkes sammen. Han bidrog med sin udadvendthed til at brugerne genvandt tilliden til ITs support.

På denne måde fik Karsten kva sin person og sit engagement vist en meget positiv side af det at have en vikar fra TEMP-TEAM, ligesom hans indsats som ambassadør for TEMP-TEAM har været med til at sætte os i et positivt lys hos vores kunde. Kunden har derfor uopfordret af TEMP-TEAM skrevet en fin reference til Karsten, der forklarer forløbet og Karstens indsats.

 

Motivation fra kundevirksomheden for nomineringen?

TOP-TOYs reference til Karsten: Vi har haft Karsten Fabricius ansat som konsulent i efteråret 2014 med henblik på at udbedre mangler og fejl i vores 300 butikkers kassesystemer og dermed sikre, at julehandlen kunne forløbe effektivt for butikkerne. Julehandlen udgør en betragtelig del af TOP-TOYs samlede årsomsætning. Vi var ramt af sygdom og fratrædelser i vores tekniske organisation i brugerservicecenteret og derved stod vi før julehandlen med en meget stor back-log af uafsluttede sager og stor utryghed i butiksleddet.

Karsten indgik sammen med to kolleger fra InfoCare i et swat-team, der sammen med vores egen organisation skulle løse opgaven. Systemer og processer er kun i begrænset omfang dokumenteret og derfor var det konsulenternes opgave hurtigst muligt at tilegne sig viden igennem deling af viden, undersøgelser og brug af egne erfaringer.

Karsten var et stort aktiv for denne proces. Det lykkedes ham og hans kolleger at løfte teamets kampgejst og skabe tillid i butiksleddet til, at deres problemer blev modtaget, behandlet, løst og implementeret.

Ofte skulle der teknikere frem til butikker i hele Norden inkl. Island. Derved blev der etableret et velfungerende samarbejde mellem swat-teamet og InfoCare. I mange tilfælde var det mest effektivt og givende at swat-teamets medlemmer selv tog de on-site opgaver, der var komplekse og som butikspersonalet ikke kunne bidrage til at løse.

Karsten var en elsket mand, hvor han kom frem. Samarbejdsevnerne imellem swat-teamets deltagere, netværksspecialister, produktleverandører, og systemspecialister i TOP-TOY blev udført på bedste vis og derigennem blev opgaverne løst ud fra et helhedssyn på hvad der var den mest effektive løsning på både kort og længere sigt.

Karsten bidrog med sit gode humør, rolige tilgang til samarbejde og problemløsning og engagement i at løse den udfordrende opgave uanset tidspunkt på døgn eller uge. Ingen opgaver var for trivielle eller for komplekse. Karsten evnede på bedste vis at sikre fremdrift og god kommunikation.

Karstens og de øvrige supportteknikere lykkes at vende stemningen og tilliden til IT-support i så høj grad at der løbende blev indmeldt rosende ord fra butiksmedarbejdere og ledelser, og det siger vi Karsten og hans kolleger tak for

 

Om prisen

Udover hæderen modtager vinderen en kontant præmie på 10.000 kr.

Det er tredje gang, at prisen uddeles.

 

 

Dommerpanelet har bestået af:

  • HK/Privat (faglig sekretær Anne Jette Bonde)
  • Synoptik (HR direktør Tina Thompsen)
  • Jobzonen (adm. direktør Henriette Lassen)
  • Dansk Erhverv (chefkonsulent Jakob Tietge)
  • Vikarbureauernes Brancheforening (formand og adm. direktør for VIP Vikar Flemming P. Brüggemann)

 

Hvad skal der til for at være Danmarks Bedste Vikar?

Det er ikke nok for at blive Danmarks Bedste Vikar, at man har udført sit arbejde godt og samvittighedsfuldt, været mødestabil og imødekommende. Det forventes af alle vikarer.

For at blive Danmarks Bedste Vikar, skal man have gjort noget ekstraordinært udover det, som både har imponeret kunden og vikarbureauet.

Hvad det ekstraordinære kan være, er der brede rammer for. Det kan være i form af særlige resultater, der er skabt i virksomheden, nye idéer og forslag, vikaren har bidraget med, stabilt højt og selvstændigt arbejdsniveau, hvis man er særlig vellidt brugervirksomhedens medarbejdere, er en ekstraordinær god kollega eller lignende.

Personen behøver ikke længere at arbejde som vikar, men skal have arbejdet som vikar i 2014 eller 2015.