I et vikarbureau er det dig, det handler om.

Dygtige vikarer med de rigtige kompetencer og den rigtige indstilling er den vigtigste ressource for ethvert vikarbureau.

Vælger du at arbejde gennem et autoriseret VB vikarbureau, får du et professionelt vikarbureau i ryggen, der gør alt for at finde det rigtige arbejde til dig – uden at du selv skal have besværet med at afsøge markedet for ledige stillinger og skrive et hav af ansøgninger. Vikarbureauet bliver din partner i at finde det rigtige arbejde for dig!

Når du første gang kontakter et VB vikarbureau, vil vikarbureauet grundigt afklare dine kompetencer og ønsker, så man bedst kan matche den helt rigtige person med det helt rigtige job.

Men vi ved, det kan være svært at finde ud af, hvilket vikarbureau du skal vælge at samarbejde med. Desværre er der useriøse vikarbureauer i markedet, der ikke har styr på love og regler – eller måske endda bevidst ikke overholder dem. Vil du være sikker på, at du har valgt et seriøst vikarbureau med ordnede forhold, kan du med fordel vælge et vikarbureau med autorisation hos VB.

Men hvad betyder det for dig som vikar, at et vikarbureau er autoriseret hos VB?

• Anvisning af arbejde, der passer dig

Alle VBs medlemmer skal grundigt afdække vikarens nødvendige kompetencer inden vikaren udsendes til kunden, så man er sikker på, at jobbet passer til netop dine kompetencer og ønsker.

• Der er styr på alle overenskomster og regler

De fleste vikarbureauer har viljen til at overholde gældende regler og påtagede overenskomstforpligtelser. Derimod er det ikke alle, der har evnen. Derfor sikrer VB ikke kun om regler og overenskomster overholdes, men også om VBs medlemmer har etableret forretningsgange, der sikrer at medarbejderne i virkarbureate er opdateret på relevant lovgiving og de overenskomstmæssige forpligtelser, som vikarbureauet har påtaget sig.

• Overholdelse af mindstelønninger og overenskomster

VBs medlemmer skal overholde de til enhver tid gældende mindstelønninger uanset om vikarbureauet har indgået en overenskomst, der dækker området.

• Styr på din pension

• Dine feriepenge er sikret

• Undgå konkursryttere

VB accepterer ikke medlemmer, der er gået konkurs med sin virksomhed for blot at videreføre sine aktiviteter i et nyt selskab under samme navn eller en tillempet version af det tidligere navn og med stort set samme ledelse. Det er ikke rimeligt overfor de vikarer, der er kommet i klemme ved det konkursramte vikarbureau.