Brancheforeningerne/arbejdsgiverforeningerne, som repræsenterer vikarbranchen i de nordiske lande, mødtes den 13.-14. februar i Oslo.

Det er 7. gang at det nordiske møde afholdes, og anden gang det afholdes i Oslo. Repræsentanter fra Bemanningsföretagen i Almega (Sverige), HPL (Finland), Dansk Erhverv/ Vikarbureauernes Brancheforening (Danmark) og NHO Service (Norge) deltog på mødet, som også inkluderede en observatør fra den europæiske sammenslutning for vikarbureauer, Eurociett.

– Vikararbejde bliver en stadig mere almindelig måde at arbejde på i alle de nordiske lande. I den forbindelse er det vigtigt, at vi kan lære af hinanden og inspirere hinanden, så vi sikrer at vikararbejde fortsat vil være den velregulerede måde at arbejde fleksibelt på i fremtidens arbejdsmarked, siger sekretariatschef for Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv, Jakob Tietge.

På dagsorden stod blandt andet gennemgang af markedsudviklingen i de enkelte lande, udfordringer med implementeringen af EU’s vikardirektiv i overenskomstbaserede arbejdsmarkedsmodeller, overenskomstforhold, mobilitet mellem de nordiske lande samt nye analyser af vikarbranchen.

De nordiske møder afholdes halvårligt, og næste gang i Stockholm, Sverige.