Regeringen, SF og Enhedslistens nye forlig om indførelse af et obligatorisk ID-kort er både dyrt, administrativt belastende for vikarbureauerne og uden effekt. Udsted i stedet et ID-kort som følger medarbejderen, lyder det fra Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv.

Regeringen, SF og Enhedslisten har i dag indgået forlig om indførelse af et obligatorisk ID-kort for alle arbejdere på danske byggepladser. Den nærmere udformning af kortet skal nu fastlægges i en tværministeriel arbejdsgruppe.

Vikarbureauerne frygter det nye obligatoriske ID kort vil gøre det mere besværligt at få folk hurtigt i arbejde og samtidig påføre virksomhederne nye udgifter. Samtidig er man skeptisk over for om nye registreringsordninger vil have nogen som helst betydning for arbejdsmiljøet.

”Vikarbureauerne lever i høj grad af, at vi hurtigt kan levere mandskab til byggepladserne, når der er et akut behov. Derfor vil det være dræbende for beskæftigelsesmulighederne, hvis man nu skal til at vente på udstedelser af ID-kort, før man kan komme i gang med arbejdet,” siger sekretariatschef i Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv Jakob Tietge.

Kortet skal indeholde data om blandt andet arbejdsgiver og oplysning om den obligatoriske arbejdsskadeforsikring.

”Det nye kort tager ikke højde for, at vikarernes arbejdsgiver er vikarbureauet, mens det er kunden eller brugervirksomheden, der er ansvarlig for at tegne arbejdsskadeforsikringen. Hvis det betyder, at vikarbureauet fremover skal indhente et nyt ID- kort til alle deres vikarer, hver gang de skal sendes ud til en ny kunde, så pålægger man vikarbureauerne en betydelig økonomisk udgift og en urimelig ny administrativ byrde,” siger Jakob Tietge.

Vikarbureauernes Brancheforening råder på den baggrund til, at man kan få udstedt ID-kort, der kan anvendes på tværs af skiftende arbejdsgivere og vikarbureauer, så medarbejderne ikke løbende skal have udstedt nye ID-kort, når de skifter arbejdsgiver.