wec-banner-gb

Vikarbureauernes Brancheforening er – gennem sit medlemsskab af Dansk Erhverv – tilknyttet den europæiske og globale samarbejdsorganisation for vikar- og rekrutteringsbranchen, World Employment Confederation.

World Employment Confederation (tidligere Ciett) blev stiftet i 1967 og er internationalt anerkendt, blandt andet hos FN-organet ILO som global repræsentant for vikar- og rekrutteringsbranchen. Mens der ved foreningens start alene var fokus på vikarbranchen, dækker World Employment Confederation i dag en bred vifte af HR ydelser, der udover vikarer også dækker rekruttering til faste stillinger, outplacement og forskellige former for outsourcing af virksomheders rekrutteringsprocesser.

World Employment Confederation – Europe er den europæiske del af organisationen, og er anerkendt af EU som den officielle repræsentant for vikarbranchen og har status af social partner for vikarbranchen i EU.

Som tilknyttet World Employment Confederation er alle VBs medlemmer forpligtet på at overholde World Employment Confederations globale Code of Conduct.

Gennem World Employment Confederation arbejder VB for, at vikarbranchens positive bidrag til et velfungerende arbejdsmarked anerkendes, samt at den europæiske og globale regulering af vikar- og rekrutteringsbranchen understøtter vikarbranchens mulighed for at udvikle denne rolle yderligere.

Dansk Erhverv og VB er også en del af et tæt nordisk samarbejde med henblik på at udvikle det nordiske marked for vikar- og rekrutteringsydelser.

Desuden har VB fokus på at udvide den danske vikarbranches internationale markedsmuligheder og på at fremme international forskning i vikarbranchen.