§ 1 – Foreningens navn

Foreningens navn er Vikarbureauernes Brancheforening, forkortet VB.

Dens hjemsted er Københavns Kommune.

§ 2 – Formål

Foreningens formål er at udvide markedet for fleksibel arbejdskraft fra vikarbureauer ved at oplyse om branchen og fordelene ved at benytte sig af vikarer fra vikarbureauer.

Samtidig vil foreningen arbejde for, at vikarbranchens udvikler sig på ordnede vilkår, der skaber tryghed og kvalitet for kunder og vikarer.

I den forbindelse arbejder foreningen for en branchestandard for vikarbureauer i Danmark og med at markedsføre denne standard overfor brugervirksomheder og vikarer.

Herudover varetager foreningen medlemmernes fælles interesser blandt andet gennem dialog med det politiske system, informations- og presse arbejde, og gennem samarbejde med Dansk Erhverv.

Foreningen er medlem af Dansk Erhverv.

§ 3 – Optagelse i foreningen

Som medlemmer af foreningen kan optages vikarbureauer, der opfylder samtlige de nedenstående medlemskrav:

A) – er etableret som selskab eller filial i Danmark og har vikaromsætning i Danmark på danske ansættelsesretlige vilkår. Medlemskabet af foreningen omfatter alene 1 CVR nummer. Der kan tegnes flere medlemskaber, hvis et vikarbureau er opdelt på flere CVR numre.

B) – arbejder i henhold til foreningens formål, jf. § 2

C) – består foreningens optagelseskontrol, som vedtaget af generalforsamlingen

D) – overholder de på generalforsamlingen til enhver tid vedtagne retningslinjer og beslutninger – herunder autorisation og forpligtelser til at indberette data til foreningens branchestatistik, som besluttet på generalforsamlingen

E) – er medlem af Dansk Erhverv med et Full-Service eller Arbejdsgivermedlemskab eller er medlem af Foreningen af Sygeplejevikarbureauer i Danmark (FASID), og endvidere er medlem af en arbejdsgiverforening, samt i øvrigt har hovedparten af sin omsætning indenfor områder dækket af FASIDs overenskomster.

F) – ikke er etableret på grundlag af overtagede aktiviteter fra et andet selskab, der er under konkurs eller er erklæret konkurs, med samme navn eller et enslydende navn som det konkursramte selskab og som har samme ledelse og/eller centrale personkreds i virksomheden. Bestyrelsen kan dispensere for dette, hvis man vurderer, at særlige omstændigheder gør sig gældende.

G) – har udfyldt og underskrevet foreningens ansøgningsskema om medlemskab

§3 – Stk. 2:

Begæring om optagelse indgives til foreningens sekretariat, der forelægger sagen for bestyrelsen til beslutning om optagelse. Ansøgeren er forpligtet til at oplyse om ethvert forhold, som bestyrelsen skønner, har betydning for bestyrelsens behandling af ansøgningen. Bestyrelsen har med hensyn til sådanne oplysninger tavshedspligt. Bestyrelsen træffer beslutning om optagelse med almindeligt flertal. Ansøgeren har krav på en skriftlig begrundelse for bestyrelsens afvisning af anmodningen om medlemskab.

§3 – Stk. 3:

Afviser bestyrelsen at optage en ansøger i foreningen, kan ansøgeren fordre afgørelsen forelagt på den førstkommende ordinære generalforsamling, der kan omgøre bestyrelsens beslutning med mindst ¾ flertal af de stemmeberettigede på generalforsamlingen. Afviste ansøgere kan tidligst indgive ansøgning i det efterfølgende kalenderår, og kan alene indgive en ny ansøgning om medlemskab 1 gang pr. kalenderår.

§3 – Stk. 4:

Ansøgeren kan først betragtes som medlem, når bestyrelsen eller en generalforsamling har godkendt anmodningen om optagelse i foreningen, samt at ansøgeren har indbetalt optagelsesgebyr og/eller kontingent som specificeret i den tilsendte faktura fra foreningen.

§ 3, stk. 5:

Generalforsamlingen kan vælge at optage vikarbureauer, der er medlem af en anden brancheforening, som har et sammenfaldende formål med VB, kollektivt i forbindelse med, at den anden brancheforening fusioneres ind i VB. En sådan fusion behandles som et forslag til vedtagelse på generalforsamlingen, men skal vedtages med ¾ flertal blandt de repræsenterede medlemmer på generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan i vedtagelsen vælge at undtage medlemmer fra den anden brancheforening kollektivt for optagelseskontrol, hvis generalforsamlingen vurderer, at den anden brancheforening har etiske regler og medlemskontrol, der er af passende standard i forhold til VBs autorisationskrav. I sådanne tilfælde kan der i vedtagelsen fastsættes særlige vilkår for kontingentbetaling i optagelsesåret.

§ 4 – Ophør af medlemskab

Medlemskabet ophører:

A) – ved virksomhedens ophør

B) – ved udmeldelse, der kun kan ske med 6 måneders varsel til en 31. december. Anmodning om udmeldelse skal ske skriftligt til foreningens sekretariat

C) – ved slettelse på grund af restance i henhold til § 9

D) – ved eksklusion hvis § 3 litra a – f ikke overholdes.

§4 – Stk. 2:

Beslutning om eksklusion efter § 4 træffes af bestyrelsen med almindeligt flertal. Det pågældende medlem er forpligtet til at oplyse om ethvert forhold, som bestyrelsen skønner, har betydning for bestyrelsens behandling af eksklusionssagen. Bestyrelsen har med hensyn til sådanne oplysninger tavshedspligt.

§4 – Stk. 3:

Det ekskluderede medlem kan derefter, inden for en måned fra bestyrelsens beslutning er meddelt det ekskluderede medlem, meddele foreningens sekretariat, at man ønsker eksklusionen indbragt for den førstkommende generalforsamling (ordinær eller ekstraordinær), der kan omgøre bestyrelsens beslutning med mindst ¾ flertal af de stemmeberettigede på generalforsamlingen. I perioden fra en eksklusion af bestyrelsen til en generalforsamling eventuelt omgør beslutningen, er det ekskluderede medlem ikke at betragte som medlem af foreningen.

§4 – Stk. 4:

Udtrådte medlemmer har intet krav på andel af foreningens formue og kan ikke kræve kontingent eller optagelsesgebyr tilbagebetalt.

§ 5 – Generalforsamlingen

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i marts måned. Den indkaldes med 2 ugers varsel ved brev eller e-mail til hvert enkelt medlem med angivelse af dagsorden og vedlagt indkomne forslag.

Forslag fra medlemmerne skal, for at komme til behandling på den ordinære generalforsamling, være indleveret skriftligt til sekretariatet senest 1. februar.

§5 – Stk. 2:

Den ordinære generalforsamling skal som minimum indeholde følgende dagsordenspunkter:

1) – Valg af dirigent

2) – Formandens beretning

3) – Aflæggelse af regnskab

4) – Fastlæggelse af budget samt vedtagelse af kontingent og optagelsesgebyr

5) – Eventuelle forslag

6) – Valg af formand

7) – Valg af næstformand

8)- Valg af 7 bestyrelsesmedlemmer

9) – Valg af en suppleant til bestyrelsen

10) – Valg af revisor

11) – Eventuelt.

§5 – Stk. 3:

Ingen generalforsamling er beslutningsdygtig, med mindre halvdelen af medlemmerne er til stede eller repræsenteret ved fuldmagt. Er dette ikke tilfældet, indkaldes straks til ny generalforsamling med samme dagsorden, der afholdes senest seks uger senere. Den nye generalforsamling er beslutningsdygtig uden hensyn til det repræsenterede antal medlemmer.

§5 – Stk. 4:

Alle beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed, idet dog vedtægtsændringer og afgørelser efter:

§ 3, stk. 3 (Optagelse),
§ 4, stk. 3 (Eksklusion),
§ 5, stk. 6 (Autorisation) og
§ 10, stk. 1 (Foreningens ophør) kræver mindst ¾ flertal blandt de repræsenterede stemmer.

§5 – Stk. 5:

På generalforsamlinger har hvert medlem 1 stemme.

Medlemmer kan stemme ved skriftlig fuldmagt givet til et andet medlem. Stemmeret fortabes af medlemmer, der ikke har betalt skyldige ydelser til foreningen for det seneste regnskabsår. Afstemning sker ved håndsoprækning, med mindre et flertal på generalforsamlingen kræver skriftlig afstemning. Dog gennemføres der altid skriftlig afstemning ved personvalg, hvor der er flere kandidater, end der kan vælges. Ved skriftlig afstemning afgør dirigenten alle spørgsmål om den praktiske gennemførelse af afstemningen.

§5 – Stk. 6:

Generalforsamlingen vedtager krav for autorisation, som medlemmerne er pligtige at følge. Disse skal vedtages med ¾ flertal blandt de repræsenterede medlemmer på generalforsamlingen. Tilsidesættelse af foreningens regler om autorisation kan det medføre eksklusion, jf. § 4 d. Procedurer for klager og behandling af sager om overtrædelse af autorisationsreglerne er beskrevet i de til enhver tid gældende autorisationsregler for foreningen.

§ 6 – Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Bestyrelsen pålægges at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, når mindst halvdelen af medlemmerne skriftligt indgiver en begæring herom til formanden med angivelse af dagsorden.

§6 – Stk. 2:

Når kravet om afholdelse af ekstraordinær generalforsamling er opfyldt, skal indkaldelsen til denne udsendes inden 14 dage derefter, og generalforsamlingen afholdes senest 4 uger efter indkaldelsen.

§6 – Stk. 3:

Er en ekstraordinær generalforsamling, der er indkaldt af medlemmerne, ikke beslutningsdygtig, anses begæringen som bortfaldet, med mindre bestyrelsen ønsker afholdt ny generalforsamling i henhold til § 5, stk. 3.

§ 7 – Bestyrelsen

Foreningen ledes mellem generalforsamlingerne af en bestyrelse, der består af formanden, en næstformand, 7 bestyrelsesmedlemmer og 1 bestyrelsessuppleant, der vælges af generalforsamlingen. Bestyrelsen er ulønnet af foreningen.

§7 – Stk. 2:

De fire største medlemmer i foreningen, målt på omsætning i den seneste officielle årsrapport, er automatisk sikret et medlemskab af bestyrelsen. For at indgå i bestyrelsen som et af de fire største medlemmer, er det et krav at mindst 50 procent af virksomhedens omsætning er vikaraktivitet, jf. definitionen heraf i Vikarloven.

Såfremt et medlem ønsker at påberåbe sig en automatisk tildelt bestyrelsesplads blandt de 4 største medlemmer af foreningen målt efter omsætning, skal medlemmet overfor samtlige øvrige medlemmer af brancheforeningen offentliggøre den revisorpåtegnede omsætning som knytter sig til medlemmets seneste aflagte Årsrapport.

De fire største medlemmer kan på lige vilkår med de øvrige medlemmer i foreningen søge valg som formand eller næstformand. Vælges ingen af de fire største medlemmer som formand eller næstformand er fire af de syv menige bestyrelsesmedlemskaber reserveret til de fire største medlemmer i foreningen.

Alle bestyrelsesmedlemmer – herunder formand, næstformand vælges for 1 år ad gangen. Suppleanten til bestyrelsen vælges ligeledes for 1 år ad gangen.

§7 – Stk. 3:

Til bestyrelsen kan vælges adm. direktør eller en ledende medarbejder i en medlemsvirksomhed. Et medlem kan højst have 1 repræsentant valgt til bestyrelsen. Et medlem, der er repræsenteret i bestyrelsen, kan ikke opstille en repræsentant som bestyrelsessuppleant. Et bestyrelsesmedlem, der repræsenterer en ekskluderet eller udmeldt medlemsvirksomhed, udtræder af bestyrelsen, når virksomhedens medlemskab af foreningen ophører.

§7 – Stk. 4:

For at et medlem til bestyrelsen kan genvælges på generalforsamlingen er det en betingelse, at denne har deltaget i mindst halvdelen af alle de ordinært afholdte bestyrelsesmøder i det forløbende år.

§7 – Stk. 5:

Såfremt et medlem af bestyrelsen fratræder hos medlemsvirksomheden i løbet af valgperioden, udtræder man samtidig af bestyrelsen. I den forbindelse kan de fire største medlemmer i foreningen, der er automatiske medlemmer af bestyrelsen, selv udpege en ny repræsentant til bestyrelsen uden forudgående godkendelse hos bestyrelsen eller generalforsamlingen. Øvrige medlemmer, der forlader bestyrelsen i løbet af en valgperiode, erstattes af den på generalforsamlingen valgte bestyrelsessuppleant. Bestyrelsen kan konstituere en ny formand og/eller næstformand, hvis formanden eller næstformanden udtræder af bestyrelsen i løbet af valgperioden.

§7 – Stk. 6:

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsgang. Den mødes, så ofte formanden finder det fornødent, eller når 4 medlemmer af bestyrelsen fordrer det, dog min. tre gange årligt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er til stede. Beslutninger træffes med simpel stemmeflerhed, i det dog formandens stemme er afgørende i tilfælde af stemmelighed.

§7 – Stk. 7:

Bestyrelsen er berettiget til at afgive responsa til medlemmer, domstole, advokater og andre, der ønsker dens udtalelse om, hvorvidt et givet forhold er samstemmende med autorisationsreglerne for branchen.

§ 8 – Tegningsret og regnskabsår

Foreningen tegnes af formanden eller næstformanden sammen med den sekretariatsansvarlige person eller den samlede bestyrelse i forening. Foreningens medlemmer hæfter ikke økonomisk for foreningens forpligtelser.

Hverken generalforsamlingen, bestyrelsen eller den sekretariatsansvarlige person kan optage gæld, købe fast ejendom eller indgå i leasingforpligtelser på vegne af foreningen.

Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Der gennemføres et review af en af generalforsamlingen valgt revisor.

§ 9 – Kontingent

Kontingentet og optagelsesgebyr fastsættes af den ordinære generalforsamling for ét år af gangen.

§9 – Stk. 2:

Det ordinære kontingent forfalder den 1. april, og skal være betalt inden udgangen af måneden. Sker dette ikke, erindres medlemmet derom. Er en pligtig ydelse ikke betalt senest to måneder efter forfaldsdagen, kan den inkasseres ad rettens vej, ligesom bestyrelsen er berettiget til at slette det pågældende medlem som medlem i foreningen.

§9 – Stk. 3:

Et medlem, der er slettet på grund af restance, kan ikke genoptages i foreningen uden at betale det skyldige beløb.

§10 – Overenskomster – Forhandlingssektion

Fra tidspunktet for fusionen mellem VB og FASID bliver VB part i de overenskomster, som FASID hidtil har været part i. Derfor opretholder VB som en del af sit virke en forhandlingssektion. Forhandlingssektionen hedder ”VB-FASID” også kaldet ”Forhandlingssektion af Sygeplejevikarbureauer i Danmark”. Formålet med forhandlingssektionen er at forhandle de overenskomster indenfor sundheds- og plejeområdet, som VB er part i (”VB-FASID-overenskomster”). Forhandlingerne foregår med bistand fra Dansk Erhverv Arbejdsgiver. VB kan også indgå nye overenskomster indenfor sundheds- og plejeområdet i overensstemmelse med stk. 6.

§10, Stk. 2:

VB-FASID- overenskomster forpligter alene de VB medlemmer, der var medlem af FASID på fusionstidspunktet, og de VB medlemmer, der har tiltrådt den pågældende VB-FASID overenskomst gennem et tiltrædelsesprotokollat. I forhold til andre virksomhedsoverenskomster har medlemmet selv forhandlingskompetencen.

§10, Stk. 3:

Forhandlingssektionen har en formand, der vælges på VBs generalforsamling af og blandt de medlemmer, der er omfattet af/har tiltrådt en eller flere VB-FASID-overenskomster. Formanden har til opgave at koordinere forhandlingssektionens arbejde med VBs sekretariat og Dansk Erhverv Arbejdsgiver samt at deltage i alle forhandlingsgrupper i forhandlingssektionen, jf. stk. 4. Fratræder forhandlingssektionens formand i utide, udpeger VBs bestyrelse en konstitueret formand efter samråd med de VB
medlemmer, der tilknyttet forhandlingssektionen. Den konstituerede formand virker frem til den efterfølgende generalforsamling, hvor en formand vælges.

§10, Stk. 4:

Under forhandlingssektionen nedsættes en forhandlingsgruppe for hver VB-FASID-overenskomst. Forhandlingsgrupperne varetager forhandlingerne af de enkelte overenskomster med bistand fra Dansk Erhverv Arbejdsgiver. En forhandlingsgruppe består af forhandlingssektionens formand samt 1-4 medlemmer, der udpeges blandt de VB medlemmer, der er omfattet af/har tiltrådt den overenskomst, som den pågældende forhandlingsgruppe forhandler. Forud for hver overenskomstfornyelse udpeger VBs bestyrelse medlemmerne af de enkelte forhandlingsgrupper ved en simpel flertalsafstemning. Et medlem af en forhandlingsgruppe udtræder af forhandlingsgruppen, hvis vedkommende fratræder sin stilling i den medlemsvirksomhed, vedkommende var ansat i på udpegningstidspunktet. Tilkendegiver den tegningsberettigede ledelse i en medlemsvirksomhed, at man ikke længere ønsker at være repræsenteret i en forhandlingsgruppe, udtræder det pågældende gruppemedlem af
forhandlingsgruppen. VBs bestyrelse kan supplere en forhandlingsgruppe, hvis et
medlem udtræder af gruppen i utide.

§10, Stk. 5:

Før forhandlingerne om en overenskomstfornyelse påbegyndes, skal de enkelte forhandlingsgrupper anmode de medlemmer, der er omfattet af/har tiltrådt den overenskomst, som forhandlingsgruppen skal forhandle, om at komme med forslag til
forhandlingsemmer og ændringer til indholdet af overenskomsten. Forslag fremsættes skriftligt indenfor en af forhandlingsgruppen fastsat frist og på den af forhandlingsgruppen fastsatte måde. Forhandlingsgruppen kan ved tvivlsspørgsmål eller uenighed i forhandlingsgruppen beslutte at indkalde alle relevante medlemmer til orienteringsmøder om forhandlingerne, evt. med henblik på at opnå et forhandlingsmandat. Forhandlingsgruppen underskriver den overenskomst, som gruppen har forhandlet. Godkendelse af en overenskomstfornyelse kræver enighed i forhandlingsgruppen. Forhandlingsresultatet forudsætter også godkendelse af Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Dansk Arbejdsgiverforening.

§10, Stk. 6:

Forhandlingssektionen kan tage initiativ til nye overenskomster indenfor sundhed- og plejeområdet. VBs formand skal senest 2 måneder før, forhandlingerne af en ny overenskomst ønskes påbegyndt, meddele samtlige VB medlemmer, at man ønsker at forhandle en ny overenskomst. De af VBs medlemmer, der ønsker, at være omfattet af et eventuelt forhandlingsresultat, skal meddele dette skriftligt til forhandlingssektionens formand senest 1 måned efter denne meddelelse, medmindre fristen konkret forlænges. Nye overenskomstområder skal forinden en forhandling påbegyndes, godkendes af Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Dansk Arbejdsgiverforening, ligesom de to organisationer skal godkende det endelige resultat. Forhandlingssektionen kan kun indgå nye overenskomster, der binder VB-medlemmer, der selv har meddelt, at de ønsker at være omfattet af forhandlingsresultatet, eller som senere tiltræder den indgåede overenskomst.

§ 11 – Dansk Erhverv Arbejdsgivers følgegrupper

VBs bestyrelse kan udpege interesserede medlemmer af VB til at deltage i de overenskomstfølgegrupper, som Dansk Erhverv Arbejdsgiver nedsætter i forbindelse med fornyelse af Dansk Erhverv Arbejdsgivers
overenskomster. Der kan alene udpeges medlemmer, der er omfattet af den overenskomst, som følgegruppen omhandler. VB medlemmer, der deltager i Dansk Erhverv Arbejdsgivers følgegrupper gennem VB, repræsenterer ikke VB og er derfor ikke underlagt noget mandat fra VB.

§ 12 – Foreningens ophør

Foreningens ophævelse kan kun besluttes på en generalforsamling efter de om vedtægtsændringer gældende regler og skal godkendes på to på hinanden følgende generalforsamlinger med seks ugers mellemrum.

§12 – Stk. 2:

I tilfælde af opløsning deles foreningens formue forholdsmæssigt i henhold til medlemmernes individuelle anciennitet.