Den svindel blandt nogle vikarbureauer, der blev afsløret i programmet Operation X, mener vi bestemt ikke er typisk for vores branche. Alligevel kræver afsløringerne handling. På sundhedsområdet findes der for vikarbureauerne en landsdækkende overenskomst mellem Vikarbureauernes Brancheforening (VB) og FOA, netop fordi begge parter ønsker ordnede forhold efter ”den danske model” siger formanden for Vikarbureauernes Brancheforening (VB) i Dansk Erhverv, Flemming P. Brüggemann, i en kommentar til at TV-programmet Operation X, som i går afslørede omfattende problemer med sort arbejde for et vikarbureau der leverer vikarer til pleje- og omsorgssektoren.

Urimelig konkurrence fra svindelbureauer

Vikarbureauernes Brancheforening mener, at der blandt flere kunder – herunder også offentlige kunder – kun er fokus på den billigst mulige pris og ikke om vikarbureauet arbejder efter lovgivningen og overenskomster.

Det er frustrerende for vores medlemmer, der lever op til alle regler, at man gang på gang oplever at blive underbudt af vikarbureauer, der hverken overholder lovgivning eller arbejder efter de gængse vilkår på det danske arbejdsmarked. Alle kunder – og de der lader sig ansætte som vikarer – har et medansvar, når man vælger et vikarbureau der ikke følger reglerne – og det offentlige bør være foregangseksempel ved kun at vælge de seriøse leverandører”, siger Flemming P. Brüggemann.

Branchen påtager sig en del af ansvaret

VB anerkender, at det i nogle tilfælde kan være vanskeligt for en kunde at gennemskue om et vikarbureau arbejder efter reglerne. Derfor har VB forsøgt at hjælpe kunder og vikarer ved at oprette et specifikt autorisationssystem. Her kontrolleres alle medlemmer ved optagelse i brancheforeningen og ved jævnlige stikprøver af revisionshuset PwC.

Vi håber, at kunderne vil tage godt imod den hjælp, som autorisationssystemet udgør, når man skal finde en ordentlig leverandør. Vi har påtaget os en del af ansvaret for, at rydde op i vores branche. Men skal det lykkedes skal kunderne og vikarerne i højere grad på banen og kræve bedre kvalitet og ordentlige vilkår af deres vikarbureau”, siger Flemming P. Brüggemann.