Vikarbureauernes Brancheforening og Dansk Erhverv vil sammen fremover hvert kvartal udgive en ny konkunkturanalyse, der viser udviklingen i vikarbeskæftigelsen og vikarbureauernes samlede omsætning i Danmark.

Den kan læses i sin helhed her:

2014 Q3 – Konjunturanalyse vikarbureauer

Da den seneste økonomiske krise landede i efteråret 2008, ramte det vikarbeskæftigelsen hårdt. Frem til slutning af 2009 mistede vikarbureauerne næste 40 procent af sin beskæftigelse.

Siden 2010 har branchen imidlertid oplevet en markant stigning i beskæftigelsen, og med en samlet beskæftigelse på 21.598, har branchen nu kurs mod rekordniveauet i 3. kvartal af 2008. Det er i modsætning til det generelle arbejdsmarked, der endnu ikke har vundet de tabte arbejdspladser tilbage, som forsvandt under krisen.

Vikarbureauer har gennem de senere år desuden oplevet en betydelig stigning i omsætningen. I 3. kvartal 2014 steg omsætningen 17,3 procent i forhold til samme kvartal i 2013.

Vikarbeskæftigelsen stiger allerede ved lav BNP vækst, og er tidlig indikator på senere vækst i den generelle beskæftigelse.