Fagbevægelsens online nyhedsmedie Avisen.dk bringer den 24. februar en forsidehistorie under overskriften ”Vikar pas på! Så syg kan du blive”., der er gengivet i flere andre online medier.

I artiklen hævdes det, at vikararbejde medfører en øget risiko for at føre til stress. Årsagen skulle være en påstået jobusikkerhed for vikarer.

Vikarbureauernes Brancheforening afviser påstanden, som groft vildledende brug af en undersøgelse, der ikke har undersøgt vikarers arbejdsmiljø og sundhedstilstand.

Det er ærgeligt hvis nogen skulle afholde sig fra at komme  i arbejde som vikar på grund af myteskabende pressehistorier, som denne. Vores oplevelse er, at de fleste vikarer blive glade af at komme i arbejde hos vores medlemmer, så de kan forsørge sig selv, og bruge vikariatet som et springbræt til senere fast beskæftigelse”, siger Jakob Tietge, sekretariatschef i Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv.

Vildledende brug af undersøgelse

Avisen.dk baserer sin påstand om, at vikaransatte og andre tidsbegrænsede ansatte skulle have større risiko for stress på to kilder:

Den ene er en bred undersøgelse af danskernes arbejdsmiljø og sundhed i 2012 udarbejdet af det Nationale Forskningsinstitut for Arbejdsmiljø (NPA). Den anden kilde er overlæge på Arbejds- og Miljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital, Nana Eller.

Imidlertid har undersøgelsen fra det Nationale Forskningsinstitut for Arbejdsmiljø (NPA) ikke undersøgt påvirkningen af ansættelsesformer – som vikararbejde – på medarbejderens stress niveau.

Undersøgelsen har alene spurgt til, om ansatte er bekymrede for at blive arbejdsløse, og om de derfor oplever en stor jobusikkerhed. Undersøgelsen nævner i den forbindelse, at personer der oplever stor jobusikkerhed kan have øget risiko for stress.

Vikarer oplever ikke nødvendigvis jobusikkerhed

Det vildledende består i, at koble ansættelsesformen (tidsbegrænset ansættelse eller vikararbejde) med folks subjektive følelse af jobusikkerhed. Her springer kæden af for Avisen.dk, og skaber den forkerte myte.

Det kan sagtens være den fastansatte slagteriarbejder, der frygter slagteriet skal lukke, der oplever stor jobusikkerhed. Fastansatte kan altså sagtens opleve stor jobusikkerhed, selv om de er fastansat.

Omvendt kan en tidsbegrænset ansat konsulent eller en vikar sagtens have det modsat. De behøver ikke være bekymrede for at miste arbejdet, da de måske tror på at de nemt kan finde et nyt – eller kun ønsker at arbejde i en tidsbegrænset periode. Det har ikke været undersøgt om tidsbegrænsede ansatte føler en større jobusikkerhed end alle andre.

Det er derfor på den baggrund groft vildledende, at konkludere at vikararbejde medfører øget risiko for stress.

Vikarbureauernes Brancheforening har forelagt dette for overlæge på Arbejds- og Miljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital, Nana Eller. Hun bekræfter, at det ikke er ansættelsesformen, der medfører øget risiko for stress, men alene personens subjektive følelse af jobusikkerhed.