DR bringer i aften en dokumentarudsendelse om et udenlandsk vikarbureau, der arbejder på den københavnske Metro, og angiveligt blacklister arbejdere, der er medlem af en fagforening.

Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv, der tegner hovedparten af den danske vikarbranche, tager klart afstand fra denne blacklisting.

”Vi har aldrig hørt om, at noget dansk vikarbureau har gjort noget lignende. Det er meget langt fra en dansk arbejdsmarkedstradition, og er naturligvis noget, vi som branche kun kan tage kraftigt afstand fra,” siger sekretariatschef i Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv, Jakob Tietge.

”Vores brancheforening har heldigvis et godt forhold til fagbevægelsen, så vi sammen kan løse konflikter eller rette fejl, når de måtte opstå. Det er den danske måde. Derfor er vores branche også bredt overenskomstdækket i Danmark, ligesom vi har en solid vikarlov i Danmark, der sikrer vores vikarer samme løn og arbejdsvilkår som de fastansatte medarbejdere hos kunderne,” siger Jakob Tietge.

Brancheforeningen kender ikke til den konkrete sag eller det kritiserede vikarbureau, der ikke er autoriseret i Vikarbureauernes Brancheforening.

”Vi kan kun opfordre til, at kunderne og vikarerne samarbejder med autoriserede vikarbureauer, hvis man skal undgå disse uheldige sager. Det er en ekstra sikkerhed for alle parter,” siger Jakob Tietge.

For yderligere information kontakt sekretariatschef Jakob Tietge på tlf. 4124 2961 eller mail jti@danskerhverv.dk