Disse etiske regler er bindende for alle medlemmer af Vikarbureauernes Brancheforening.

De etiske regler supplerer brancheforeningens autorisationskrav. Hvor autorisationskravene er direkte kontrollerbare, vil overholdelsen af brancheforeningens etiske regler i højere grad være op til en subjektiv vurdering i en konkret situation.

Vikarbureauernes Brancheforening er gennem Dansk Erhverv medlem af den europæiske sammenslutning for vikarbranchen, EuroCiett. I kraft af dette medlemskab gælder EuroCietts code of conduct også for medlemmer af brancheforeningen. EuroCietts code of conduct er indarbejdet i de indeværende etiske regler.

Sager vedrørende medlemmers manglende overholdelse af de etiske regler kan rejses overfor foreningens bestyrelse, ligesom bestyrelsen af egen drift kan tage konkrete sager op til overvejelse. Henvendelser vedrørende overtrædelse af de etiske regler kan rettes til foreningens sekretariat.

Princip 1:

Respekt for etisk og professionel opførsel

Medlemmer skal opretholde den højeste standard af etik, integritet, professionalitet og fairness i relation til vikarer og andre interessenter i branchen for at fremme branchens gode omdømme og udbredelse.

Princip 2:

Respekt for professionel kompetence og kvalitet af service

Medlemmer skal til stadighed sikre en tilfredsstillende og opdateret relevant professionel kompetence i virksomheden.

Medlemmerne skal altid sørge for at afdække vikarens nødvendige faglige og personlige kompetencer, inden vikaren sendes ud til kunden.

Princip 3:

Respekt for lovgivning og indgåede aftaler

Medlemmerne og deres personale skal overholde al relevant lovgivning og alle aftaler, som virksomheden måtte have accepteret – herunder overenskomster.

Det påhviler medlemmerne at sikre sig, at man holder sig løbende orienteret om gældende lovgivning og kollektive overenskomster m.v. af relevans for bureauet og bureauets vikarer.

Princip 4:

Respekt for gennemskuelighed

Medlemmerne skal sikre, at medarbejderne før påbegyndelsen af et givent vikariat er givet alle relevante oplysninger om arbejdsvilkår, opgavernes karakter, aflønning og arbejdstid.

Princip 5:

Respekt for et godt arbejdsmiljø

Medlemmer skal før vikariatet søge at vurdere risikoen for vikarens sundhed og sikkerhed under vikariatet. Vikaren skal på forhånd informeres, hvis vikarbureauet vurderer, at et vikariat er forbundet med særlig risiko for vikarens sundhed og sikkerhed.

Princip 6:

Respekt for diversitet

Medlemmer skal sikre arbejdsgange i vikarbureauet, som sikrer vikarer mod nogen form for ulovlig og uetisk diskrimination på baggrund af race, nationalitet, religion, køn, alder eller seksualitet.

Princip 7:

Respekt for medarbejder rettigheder

Medlemmerne må ikke begrænse medarbejdernes ret til at organisere sig eller påtvinge medarbejderne medlemskab af en forening.

Et medlem må ikke lade en vikar beskæftige sig med arbejde, der er omfattet af en lovlig arbejdskonflikt, med mindre vikarerne indgår i et lovligt nødberedskab.

Princip 8:

Respekt for fortrolighed

Medlemmerne skal sikre fortrolighed om alle forhold hos kunderne. Medlemmerne skal gøre alle vikarer bekendt med deres forpligtelse til fortrolighed om alle forhold hos kunderne.

Medlemmerne skal respektere vikarernes pligt til fortrolighed vedrørende tidligere ansættelsesforhold hos andre vikarbureauer.

Medlemmerne skal sikre sig, at medarbejderne har samtykket før nogen form for søgning eller videregivelse af fortrolige oplysninger om medarbejderen.

Princip 9:

Respekt for fair konkurrence

Medlemmer skal sikre at gensidige relationer med andre medlemmer i brancheforeningen er baseret på fair konkurrence. Medlemmer skal afstå fra offentligt at tale nedsættende om andre medlemmer af brancheforeningen og herunder overholde god markedsføringsskik.

Princip 10:

Respekt for at sikre en god branchestandard

Medlemmerne bør bidrage til at udbrede et positivt kendskab til brancheforeningen og den branchestandard, som brancheforeningen repræsenterer. Herunder opfordres medlemmerne til at anvende foreningens logo i sin markedsføring og til at gøre medarbejdere og vikarer bekendt med brancheforeningen.

Vedtaget på stiftende fusionsgeneralforsamling 17. marts 2011