Danskerne har i høj grad taget vikararbejde gennem vikarbureauer til sig som en del af danske arbejdsmarked. Hvor vikararbejde tidligere har været mere kontroversielt på arbejdspladserne, er danskerne nu positivt indstillet overfor at arbejde gennem et vikarbureau.

Det fremgår af en ny undersøgelse udarbejdet for Vikarbureauernes Brancheforening og Dansk Erhverv. Læs hele undersøgelsen her.

Undersøgelsen har været omtalt på forsiden af Politiken den 5. august.

Undersøgelsens resultater glæder Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv, der mener det skyldes vikarbureauer er blevet bedre til at skabe gode jobs og udviklingsmuligheder.

”Vi mener udviklingen skyldes, at vikarbranchen er blevet voksen – i den forstand at vikarbureauerne i dag arbejder meget professionelt, og har fokus på at skabe gode jobs og udviklingsmuligheder for de mennesker, der vælger at arbejde gennem vikarbureauerne”, siger sekretariatschef for Vikarbureauernes Brancheforeing i Dansk Erhverv, Jakob Tietge.

Den trygge måde at arbejde fleksibelt på

”I medierne hører man gerne om vikarbureauer i forbindelse med social dumping og underbetaling. Men det store flertal af vikarbureauer i Danmark har faktisk for flere år siden fravalgt den strategi, hvor vi skal konkurrere på løndumping og dårlige vilkår for vikarerne. I stedet har vi valgt en strategi om, at vikararbejde skal være den trygge måde at arbejde fleksibelt på – i modsætning til de mange andre former for fleksibel ansættelse. Vi vil hellere konkurrere på at levere de rigtige personer til den rigtige opgave, og gøre det hurtigt og professionelt og uden administrativt bøvl for kundevirksomhederne”, siger Jakob Tietge.

Resultaterne i befolkningsundersøgelsen

• Et vikarbureau eller en anden privat jobformidler er de foretrukne samarbejdspartnere for danskerne, hvis man skulle få brug for hjælp til at komme i arbejde. Jobcentrene og A-kasser foretrækkes kun i mindre grad.
  • Hele 78 procent af danskerne mener, at ledige skal påtage sig arbejde gennem vikarbureauer, hvis man bliver ledig.
  • 69 procent mener vikararbejde er et sprængbrædt til fast arbejde.
  • 63 procent af danskerne ville selv være indstillet på at arbejde gennem et vikarbureau, hvis de blev ledige.
  • 56 procent af danskerne mener, at det i fremtiden bliver mere almindeligt man i kortere eller længere perioder arbejder gennem et vikarbureau i løbet af sit arbejdsliv.
  • 13 procent af danskerne har prøvet at arbejde gennem et vikarbureau