Alle vikarbureauer i Danmark er meget velkomne til at søge om optagelse i VB

Det er ambitionen med VB at samle en stadig større del af den danske vikarbranche, så branchen står stærkest muligt, og der udvikles en høj fælles branchestandard.

Imidlertid optager VB kun ansøgere, der kan leve op til VBs autorisationsforpligtigelser kan søge om medlemsskab i VB. Læs mere om dem under “Autorisation”.

For at sikre, at ansøgere lever op til foreningens autorisationskrav kontrollerer PwC alle ansøgere på vegne af VB. Ansøgere betaler selv udgiften til denne kontrol, som er 10.000 kr. Til gengæld betaler nye medlemmer ikke kontingent i optagelsesåret.

Eksisterende medlemmer betaler 7.500 kr. om året i kontingent til VB.

Alle medlemmer af VB skal være medlem af Dansk Erhverv med et traditionelt arbejdsgivermedlemsskab eller et Full service medlemsskab.

Medlemsfordele:

• I kan frit anvende jeres VB’s autorisationsmærke i jeres markedsføring
  • I kan høste fordel af VB’s fælles markedsføring af autorisationsordningen og foreningens medlemmer
  • I vil få tilsendt et autorisationsdiplom til hvert af jeres forretningsadresser
  • I vil modtage 2 informationsfoldere (målrettet henholdvis kunder og vikarer) om autorisationen og VB, som I kan anvende på møder eller i receptionen
  • I får hver måned tilsendt en sektoropdelt branchestatistik, så I kan vurdere jeres udvikling direkte
  • I får direkte indflydelse på de rammevilkår, som vikarbranchen arbejder under
  • I kan deltage gratis VB’s medlemsarrangementer, hvor man får ny viden og inspiration, samt et godt netværk i branchen
  • I kan deltage gratis med en person på Dansk Erhvervs kurser i vikarjura
  • I får adgang til Dansk Erhvervs medlemsfordele – f.eks. juridsk rådgivning og rabatordninger

Optagelses-procedure

Ansøgere kan starte den egentlige optagelsesprocedure ved at gøre følgende:

1. Indsende følgende til VBs sekretariat: Udfyldt ansøgningsskema, der skal være underskrevet af en tegningsberettiget person i virksomheden, en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen, der højest er 6 måneder gammel. Hvis vikarbureauet ikke er registreret i CVR med branchekoden for vikarbureauer, skal der indsendes dokumentation for, at vikarbureauet har haft vikaraktivitet i mindst to år. Det kan dokumenteres med vikaransættelseskontrakter, vikarkontrakter med brugervirksomheder eller vikarfakturaer med brugervirksomheder.
  2. Når VBs sekretariat har sikret sig, at din virksomhed opfylder kriterierne for at kunne anmode om autorisation, vil den egentlige optagelseskontrol af din virksomhed blive gennemført. Den gennemføres af revisionsselskabet PwC på vegne af VB. VBs sekretariat vil kontakte dig herom, og aftale tidspunkt for en optagelseskontrol.
  3. Inden optagelseskontrollen kan påbegyndes, skal ansøgeren indbetale et kontrolgebyr på 10.000 kr. + moms til VB. Gebyret dækker VBs udgifter til optagelseskontrol hos PwC. Gebyret tilbagebetales ikke, hvis kontrollen viser at ansøgeren ikke lever op til VBs autorisationskrav. Til gengæld skal godkendte ansøgere ikke betale kontingent til VB i optagelsesåret.
  4. Når optagelseskontrollen er gennemført, bliver kontrolresultatet forelagt VBs autorisationsnævn, der træffer beslutning om optagelse af ansøgeren. Når ansøgningen er godkendt er indmeldelsen gennemført, og ansøgeren vil få tilsendt autorisationsmærke til sin hjemmeside, certifikat til medlemmets forretningssteder samt materiale om brancheforeningen og autorisationen, der kan anvendes overfor kunder og vikarer.

Har du spørgsmål til VB eller omkring processen for optagelse er du meget velkommen til at kontakte VBs sekretariat hos Dansk Erhverv på telefon 33 74 60 00.

Ansøgningsskema

Klik på nedenstående billede eller link for at hente eller printe skemaet.

AnsogningPIC

Ansøgningsskema – Bliv medlem af VB