Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv støtter Venstres forslag om at ledige fremover skal have frit valg mellem at bruge et jobcenter eller et privat alternativ, som f.eks. et vikarbureau. Erfaringerne viser, at konkurrence kan gøre både jobcentre og private aktører bedre.

”Vikarbureauernes Brancheforening fremlagde i denne uge en befolkningsmåling der viser, at flertallet af danskerne ønsker at samarbejde med et privat alternativ fremfor de kommunale jobcentre. Derfor synes vi det er en fremragende idé, at Venstre nu vil lade de ledige selv vælge, hvem de vil have bistand fra i deres vej tilbage til arbejdsmarkedet. Vi er sikre på, at konkurrencen vil gøre både jobcentrene og de private alternativer bedre fremover”, siger sekretariatschef for Vikarbureauernes Brancheforening, Jakob Tietge. (se undersøgelsen her)

En stor europæisk analyse udarbejdet for EU-Kommissionen viste for et par siden, at anvendelsen af private aktører i beskæftigelsesindsatsen kan forbedre resultaterne for ledige  og skabe mere innovation i beskæftigelsesindsatsen, hvis inddragelsen af private aktører vel at mærke sker på den rigtige måde. Samtidig viste analysen at inddragelsen af private aktører skaber et pres på de offentlige jobcentre til hele tiden at blive bedre.

Metodefrihed er afgørende

Vikarbureauernes Brancheforening fremhæver dog, at man samtidig skal sikre mere metodefrihed for de private aktører, hvis forslaget skal blive en succes.

”I dag er de private aktører i beskæftigelsesindsatsen underlagt for mange administrative forpligtelser og bindinger på de metoder der anvendes. Hvis ikke der blødes op på det risikerer vi blot, at vi skaber kopier af jobcentrene fremfor at skabe den fornyelse og effektivitet, som øget konkurrence faktisk kan sikre”, siger Jakob Tietge.