Vikarbureauernes Brancheforening er brancheforening for alle typer vikarbureauer.

– uanset hvilken sektor vikarbureauet arbejder med. Vores medlemmer arbejder med alt – lige fra industri, sundhed og pleje, byggeri, administration, transport, det grønne område med mere.

Foreningen blev stiftet i 2011 på baggrund af en fusion mellem de to gamle brancheforeninger FVD (Foreningen af Vikarbureauer i Danmark) og VICE (Vikarbureauer Certificerede i Danmark). Senere blev også Foreningen af Sygeplejevikarbureauer i Danmark (FASID) fusioneret ind i VB.

Hensigten med fusionen var især at skabe en stærk fælles branchestandard for vikarbureauer, der kan skabe tryghed hos kunder, vikarer, fagbevægelse og andre med interesse i vores branche. Til det formål etablerede VB fra starten en egentlig brancheautorisation, der kontrolleres af en ekstern kontrollør, der er revisionsvirksomheden PwC.

VB har sekretariat hos Dansk Erhverv, men er en selvstændig forening, der fungerer uafhængigt.

Gennem sit medlemsskab af Dansk Erhverv er VB, som de eneste i Danmark, desuden en del af et globalt netværk af brancheforeninger for vikarbureauer i sammenslutningen World Employment Confederation.

Vikarbureauernes Brancheforening (VB)
c/o Dansk Erhverv