En ny uddannelse skal klæde vikarbureauernes interne stabe bedre på til at navigere blandt vikarernes mange overenskomster og regler. Det skal sikre at vikarerne arbejder under rette forhold og højne niveauet i en branche i kraftig vækst.

Danske vikarbureauer får nu sin første målrettede uddannelse, der sender branchens fastansatte personale på skolebænken. Uddannelsen skal klæde medarbejderne på til at håndtere Danmarks cirka 40.000 vikarers ansættelsesvilkår endnu bedre. Gennemført og bestået uddannelse giver ret til titlen ”certificeret vikarkonsulent”.

”Med ny lovgivning og mange forskellige overenskomster, er det nødvendigt at opdatere viden, så det bliver nemmere for både vikarbureauer og de firmaer, der benytter vikarer, at overskue branchens virvar af ny lovgivning og overenskomster. Og det har til tider også været diskuteret, om vikarerne altid har fået, hvad de skulle. Med vores uddannelse gør vi nu selv noget aktivt som branche for at sikre, at vidensniveauet hos medarbejderne er på plads,” siger formanden for Vikarbureauernes Brancheforening (VB) i Dansk Erhverv, Flemming P. Brüggemann.

Med uddannelsen ønsker VB at højne vidensniveauet blandt VB’s medlemsbureauer, så det stigende antal vikarer kan være sikre på at arbejde under de rette vilkår. Samtidig skal uddannelsen gøre det nemmere for de virksomheder, der benytter vikarer, at søge rådgivning hos de nye uddannede vikarkonsulenter.

Uddannelsen kommer på et tidspunkt, hvor vikarbranchen er markant vækst. Siden andet kvartal i 2009 er antallet af vikarer steget med hele 37 procent. Til sammenligning er den samlede danske beskæftigelse i samme periode faldet med 2,3 procent.

Uddannelsen er for medlemmer af Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv og er udviklet i tæt samarbejde med Dansk Erhverv, der udbyder uddannelsen. De kommende vikarkonsulenter vil blive uddannet i vikarjura, rekruttering, snitflader til dagpengesystemet mv. Uddannelsen afsluttes med eksamen. Med uddannelsen håber branchen desuden, at flere for øjnene op for vikarbureauerne som en spændende karrierevej.