Hvad er VB?

Vikarbureauernes Brancheforening er en brancheforening for danske vikar- og rekrutteringsbureauer. Foreningen er stiftet i 2011 på baggrund af en fusion mellem Foreningen af Vikarbureauer i Danmark (FVD) og Vikarbureauer Certificerede i Danmark (VICE). Den primære grund til at stifte foreningen var et ønske hos flere vikarbureauer skabe en høj standard i branchen til fordel for både kunder og vikarer. Standarden sikres blandt andet gennem en autorisationsordning, hvor alle ansøgere til VB kontrolleres grundigt ved optagelse. Desuden kontrolleres eksisterende medlemmer gennem løbende stikprøvekontrol. Kontrollen gennemføres af revisionsfirmaet PwC på vegne af VB.

Kan man få anvist vikararbejde eller vikarer gennem VB?

Nej, det skal ske gennem direkte kontakt til VB’s medlemmer. På medlemslisten her på hjemmesiden kan man læse mere om de enkelte medlemmer og finde links til medlemmernes hjemmesider.

Kan man klage over et medlem af VB?

Mener du, at et medlem af VB har overtrådt VB’s autorisationskrav, har alle mulighed for at sende en begrundet klage til VB’s Autorisationsnævn, der herefter vil vurdere klagen. Klager kan sendes til bestyrelsen gennem VB’s sekretariat.

Hvad sker der, hvis et medlem af VB ikke overholder vilkårene for autorisation?

Det afhænger af graden af overtrædelsen. Grove overtrædelser kan medføre øjeblikkelig eksklussion af foreningen, mens mindre forteelser kan resultatere i påtale og opfølgende kontrol af medlemets forhold. VB’s autorisationsnævn vurderer eventuelle sanktioner ud fra det enkelte tilfælde.