Dagpengekommissionen vil genindføre den regel, der i mange tilfælde har pålagt vikarbureauerne at betale de første tre ledighedsdage, når et vikariat er slut. De såkaldte G-dage var ellers under udfasning, fordi det vil skaffe flere i job.

Først var de på vej ud. Og nu er de så måske på vej ind igen. Det drejer sig om de såkaldte G-dage, der pålægger vikarbureauerne at betale dagpengesatsen for de tre første ledighedsdage (G-dage), når en vikar – der er medlem af en A-kasse – stopper i et vikariat.

”G-dagene betyder, at det i mange tilfælde ikke kan betale sig, at give en ledig person et korttidsvikariat. Konsekvensen er, at den ledige går glip af en jobmulighed, og vikarbureauet går glip af en potentiel god medarbejder, ” siger sekretariatschef i Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv, Jakob Tietge.

I forbindelse med den seneste beskæftigelsesreform blev det ellers netop besluttet at fjerne arbejdsgiverens betaling af G-dage for korte ansættelser under tre måneder. Det gjorde man, fordi det dermed bedre kan betale sig at tilbyde ledige korttidsansættelser.

”For godt et år siden var der bred politisk enighed om at udfase G-dagene, for at give ledige chancen for at bide sig fast på arbejdsmarkedet gennem et kortidsvikariat. Vi er meget overraskede og skuffede over, at dagpengekommissionen nu forslår dem relanceret, ” siger Jakob Tietge.

Slingrekurs i anbefalingerne

En anden del af dagpengekommissionens forslag lægger an til at gøre op med den mekanisme, der får flere ledige til at sige nej til en korttidsansættelse:

”I dag ser vi en del tilfælde, hvor en ledig pludselig takker nej til et vikarjob, fordi man er blevet frarådet at tage jobbet af sin A-kasse, ” siger Jakob Tietge.

Det er særligt de nuværende regler om beregning af ny dagpengesats og den tekniske beregning af forbruget af dagpengeperioden, der får nogle ledige til at vælge et job som vikar fra, og som Dagpengekommissionens forslag nu forslår at ændre på. Desuden glæder det Vikarbureauernes Brancheforening, at det skal være nemmere at optjene forlænget dagpengeret med korte ansættelser.

”Hvis det bliver lettere at genoptjene dagpengeretten ved en kort midlertidig ansættelse, bliver det pludseligt mere interessant at tage et vikarjob, ” siger Jakob Tietge.

”Derfor er det jo også uforståeligt, at man samtidig gør det dyrere for vikarbureauerne at ansætte de ledige til disse vikarjob med kravet om, at vikarbureauerne fremover i flere tilfælde skal betale G-dage”.

3F og vikarbureauernes arbejdsgiverforening Dansk Erhverv kører netop nu en fælles kampage ”Vikarer virker” for at sætte spot på de gode beskæftigelsesmuligheder i vikarbranchen og gøre op med negative myter om vikararbejde.

For yderligere oplysninger kontakt Jakob Tietge på 41 24 29 61 eller jti@danskerhverv.dk