Vikarbureauernes Brancheforening afholdt sin ordinære generalforsamling den 15. marts 2016 på Tivoli Hotel med stort fremmøde i medlemskredsen.

Generalforsamlingen genvalgte foreningens formand Flemming P. Brüggemann, der til dagligt er adm. direktør for sundhedsvikarbureauet VIPvikar. Den hidtidige konstituerede næstformand, Birgitte Sørensen, der er adm. direktør i Temp Team, blev valgt som næstformand.

145807156114796700_resized
Det nyvalgte formandsskab

Den øvrige bestyrelse blev genvalgt, så den herefter desuden består af Mickey Maymann (Adecco), Torben Evald (ActivCare), Anne-Mette Ravn (Hartmanns), Thomas Pedersen (Manpower), Morten Højberg (Moment), Jeroen Tiel (Randstad) og Mona Gerht (MG-V). Som suppleant til bestyrelsen blev valgt Pia Larsen (Top Partners).

Generalforsamlingen vælger også en formand for VBs overenskomstfælleskab indenfor sundhed og pleje området. Her blev den hidtidige formand, Torben Evald (ActivCare), genvalgt.

Blandede bolsjer

Den genvalgte formand kaldte i sin beretning den forgangne år “en pose blandede bolsjer”. Udviklingen internt i brancheforeningen blev beskrevet som et meget stærkt år med mange nye medlemmer og opstarten af en ny succesfuld uddannelse for medlemmernes vikarkonsulenter, der har fået navnet “Certificeret vikarkonsulent”. Det var der tilfredshed om på generalforsamlingen.

Til gengæld var kommentarerne til markedsudviklingen mindre positive.

Markedet for vikarydelser er steget – men ikke så meget som sidste år. Og hvis man alene ser på markedet for VBs medlemsvirksomheder, har antallet af fakturerede timer samlet set været uændret. Især på grund af et bemærkelsesværdigt stort fald inden for industri. Her er der udfordringer til det kommende år.”

Også resultatet af foreningens store politiske sag i det forgangne år, dagpengereformen, var blandet.

Også den politiske udvikling har været blandede bolsjer. Den nye dagpengereform betød, at vi kom igennem med mange af vores ønsker. Til gengæld var der en meget stor tidsel i reformen. Man valgte således at droppe udfasningen af G-dage for ansættelsesforhold under 3 måneder. Det har ellers være en af vore største politiske succeser i brancheforeningen. Så her må vi tilbage til tegnebrættet”, sagde formanden i sin beretning til generalforsamlingen.