Vikarbureauernes Brancheforening (VB) afholdt den 30. marts sin ordinære generalforsamling online. Det erstattede den planlagte generalforsamling den 18. marts, der måtte aflyses på grund af covid-19 krisen.

Brancheforeningens konstituerede formand Morten Højberg fra Moment indledte sin beretning med at takke den tidligere formand Flemming P. Brüggemann for hans mangeårige store arbejde for VB. Morten Højberg blev i efteråret 2019 konstitueret som formand efter Flemming tabte kampen til kræften.

Hovedparten af beretningen handlede om den aktuelle svære situation på grund af covid-19, og de politiske tiltag, som VB har søsat i den forbindelse. Herunder ikke mindst VBs kamp for, at vikarbureauerne får mulighed for at anvende lønkompensationsordningen for vikarbureauernes mange fastansatte medarbejdere. Det forudsætter, at vikarbureauerne får mulighed for at opdele sine medarbejdere i de faste medarbejdere og vikarer udsendt til brugervirksomheder. Derudover har VB forslået, at vikarer også kan blive omfattet af lønkompensation, hvis brugervirksomheder tilkendegiver at man ønsker vikarerne tilbage på arbejdspladsen efter krisen.

Ny bestyrelse valgt

På generalforsamlingen blev den konstituerede formand Morten Højberg (Moment) genvalgt som formand for VB, ligesom der også var genvalg til næstformand Birgitte Sørensen (Temp-Team). Torben Evald (ActivCare) blev genvalgt som formand VB-FASID, der er VBs forhandlingssektion for overenskomster indenfor sundheds- og socialområdet.

Nyvalgte i bestyrelsen var Anne Ostenfeldt (PersonaleGruppen), Pia Larsen (Top Partner) og som suppleant Christian Sørensen (Assistance HR Partners).

Der var i øvrigt genvalg til Torben Evald (ActivCare), Mickey Maymann (Adecco), Dorte Thomsen (SOS Vikar), Kristian Nærø (TeamVikaren.dk) og Nima Astanehdost (Randstad).

Stort tak for indsatsen for denne gang til de to medlemmer, der udtrådte af bestyrelsen: Tina Hermann (Experis/ Manpower Group) og Anne-Mette Ravn (Hartmanns).