Vikarbureauernes Brancheforening: Analyse må ikke ende ud i spareøvelse

I den netop indgåede økonomiaftale mellem kommunerne og regeringen om økonomien i det kommende finanslovsår indgår en bebudet analyse af vikarområdet. Vikarbureauernes Brancheforening hilser analysen velkommen, men peger på, at den skal komme hele vejen rundt.

Som en del af økonomiaftalen mellem kommunerne og regeringen skal kommunernes og regionernes vikarforbrug analyseres. Vikarbureauernes Brancheforening ser positivt på, at der skabes overblik over kommunernes og regionernes forbrug af vikarer, som fortrinsvist sker indenfor pleje- og sundhedssektoren.

”Vi står i en situation, hvor der er stor mangel på uddannet sundhedsfaglig arbejdskraft. Vores branche udfører en vigtig opgave, med at fordele arbejdskraften til de steder, hvor der er mest brug for den i kommunerne og regionerne. Hvis vores vikarer ikke hver dag udførte opgaver i sektoren, ville kvaliteten af plejen og aktiviteten falde mærkbart. Derfor bør en analyse af kommunernes og regionernes vikarforbrug ikke nøjes med at se på udviklingen af bestilte vikartimer. Den bør bredes ud til at undersøge, hvad alternative former for fleksibel bemanding i kommunerne vil koste, og om det er realistisk disse kan levere den efterspurgte arbejdskraft i samme omfang, ” siger Jakob Tietge, sekretariatschef i Vikarbureauernes Brancheforening.

Jakob Tietge peger blandt andet på, at det er vigtigt, at analysen også ser på omkostninger ved drift af interne vikarkorps i kommuner og regioner, der ikke er konkurrenceudsat, samt aftalt overarbejde for det fastansatte personale.

Spareøvelse vil koste på hjælpen til de svageste

Hvis analysen ender ud med at blive en regulær spareøvelse, så vil det i sidste ende ramme hjælpen til nogle af de svageste grupper i Danmark.

”I pleje- og sundhedssektoren har man vagtplaner, der skal gå op hver eneste dag. Da man i kommunerne og regionerne ikke har overkapacitet af ansatte – og i nogle tilfælde ubesatte stillinger – vil man ofte have behov for at hente ekstra arbejdskraft ind, når vagtplanerne ikke hænger sammen på grund af sygdom, fravær og spidsbelastninger. Man har med andre ord behov for fleksibilitet i bemandingen. Den leverer vikarbureauerne hver eneste dag med en meget begrænset fortjeneste, da køb af vikarydelser sker i et meget konkurrencepræget marked på baggrund af store udbud. Et vigtigt spørgsmål er derfor om den offentlige sektor vil være i stand til at sikre den nødvendige fleksibilitet lige så billigt som vikarbureauerne, hvis man skulle vælge ikke længere at konkurrenceudsættelse vikardækning,” siger Jakob Tietge.