Fleksibel arbejdskraft er blevet en vigtig del af det danske arbejdsmarked, og den tendens vil fortsætte. Allerede i dag arbejder omkring en tredjedel af alle beskæftigede fleksibelt.

Danmark har nu fået en brancheforening under Dansk Erhverv for leverandører af den fleksible arbejdskraft. Brancheforening Fleksibel Arbejdskraft. Det skete på foreningens generaforsamling den 18. marts 2024.

Målet er at udbrede fleksible arbejdsformer. Give flere kandidater flere beskæftigelsesmuligheder. Og nytænkende bemandingsløsninger for kunder i både det offentlige og i private virksomheder. Vel at mærke på ordnede gode vilkår, som passer ind i den danske arbejdsmarkedsmodel.

”Med Brancheforening Fleksibel Arbejdskraft vil vi repræsentere den velordnede måde at arbejde fleksibelt på i Danmark. Ordnede velregulerede forhold får både kandidater og kunder. Det er den holdbare fremtid for fleksibel arbejdskraft i Danmark”, siger foreningens nyvalgte formand Mickey Maymann fra vikar- og rekrutteringsbureauet Moment.

Det er Vikarbureauernes Brancheforening i Dansk Erhverv, der nu har ændret navn og fokus. I stedet for kun at fokusere på bemandingsløsninger med vikarer, skal fokus være på alle de typer bemandingsløsninger foreningens medlemmer i dag leverer for kunder og kandidater.

Platformsdirektivet kommer

En af de opgaver som den nye brancheforening vil kaste sig ind i er Platformsdirektivet, som netop er vedtaget på EU niveau, og nu skal implementeres i Danmark. Den skal regulere arbejdsvilkår gennem de digitale arbejdsplatforme, hvor mange i dag er tilknyttet på freelancevilkår.

”Vi går som branche positivt ind i det arbejde. Den danske implementering af direktivet skal ikke gå så langt, at det i praksis bliver sværere at arbejde som freelance. Men vi ønsker klarhed om reglerne, så der bedre klart kan skelnes mellem ansat og freelance. Det er vigtigt, så vi trygt kan levere begge typer bemandingstyper til vores kunder. Og det er vigtigt, så den nuværende uklarhed ikke skaber et gråt område, der kan give ulige konkurrencevilkår for leverandører af fleksibel arbejdskraft alt efter hvilken type arbejdskraft vi leverer til kunderne”, siger Mickey Maymann.